آیا تپش قلب در بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون بدن مادر، قلب نیاز دارد برای گردش این خون اضافه در بدن، سریع تر کار کند و این امر منجر به افزایش ضربان قلب می گردد.

آیا تپش قلب در بارداری خطرناک است؟

27 خرداد 1401 0
pregnancy-1200x239.jpg

به همین خاطر پزشک شما قبل از بارداری، در حین بارداری و زمان زایمان ضربان قلب و سایر علائم حیاتی ضروری مثل فشارخون را دائما چک می کند تا اطمینان پیدا کند خطری فرد باردار و فرزندش را تهدید نمی کند.

علت تپش قلب در دوران بارداری

اگرچه افزایش ضربان قلب در دوران بارداری غیرطبیعی نیست اما گاهی خبر از یک عارضه قلبی دارد که مادران باردار باید نسبت به علائم آن هوشیار باشند و نکته مهم این است که تنها یک متخصص قلب می تواند با پرسیدن شرح حال و سوابق بیماری و استفاده از روش های تشخیصی مناسب علت تپش قلب درمادر باردار را تشخیص دهد.

به طور طبیعی بدن یک مادر در دوران بارداری به خاطر تحمل فشار زیاد ناشی از حاملگی، دچار افزایش ضربان قلب می شود اما این افزایش در ماه های انتهایی بارداری بیشتر اتفاق می افتد چراکه سیستم ایمنی بدن سعی می کند خود را با تغییرات اساسی مثل رشد جنین و وزن اضافه شده، تطبیق دهد.

از جمله عوامل مهم دیگری که باعث افزایش ضربان و تپش قلب می شوند به شرح زیر است:

استرس و اضطراب

ترس و احساس سردرگمی مادر

بیماری تیروئید

سوابق خانوادگی

سابقه بیماری قلبی( شامل آریتمی، نارسایی قلبی و …)

واکنش بدن به برخی غذاها و نوشیدنی ها مثل نوشیدنی های کافئین دار

واکنش به برخی داروها مثل داروهای آلرژی یا سرماخوردگی

پس اگر یک یا چند مورد از عوامل بالا را در خود و خانواده دارید، بهتر است در دوران بارداری تحت نظر یک پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید تا بررسی دقیق و درست وضعیت قلب شما به حفظ سلامت شما و فرزندتان کمک کند.

نشانه های تپش قلب در دوران بارداری

در دوران بارداری افزایش ضربان و تپش قلب ممکن است خود را به صورت های مختلفی نشان دهد که با توجه به ویژگی های فردی هر مادر این نشانه ها متفاوت خواهند بود در ادامه یک سری از علائم رایج تپش قلب را باهم می خوانیم:

تعریق زیاد

احساس تندتر شدن تپش قلب

احساس استرس و اضطراب بی دلیل

گنگ شدن سر

احساس ضربان قلب نامنظم

احساس تنگی نفس شدید

روش تشخیص تپش قلب در بارداری

در صورتی که فرد با یک یا چند مورد از علائم بالا به متخصص قلب مراجعه نماید، پزشک با گرفتن شرح حال دقیق و کسب اطلاعات در مورد داروهایی مصرفی کار تشخیص را آغاز می کند و در صورتی که از وجود سوابق خانوادگی مطلع شود ممکن است برای تشخیص دقیق تر از تست های تشخیصی مثل نوار قلب، هولتر مانیتورینگ و آزمایش خون برای بررسی وضعیت بیماری های زمینه ای مثل تیروئید کمک بگیرد و با توجه به نتایج به دست آمده از آن ها به شما دارو تجویز کند یا حتی فقط به رعایت یک سری توصیه اکتفا نماید.

راه های درمان تپش قلب در دوران بارداری

در اکثر اوقات احساس افزایش ضربان و تپش قلب خطر جدی و تهدید کننده ای محسوب نمی شود و پزشک احتمالا هیچ درمان دارویی برای شما تجویز نخواهد کرد و معمولا بعد از تولد نوزاد وضعیت مادر به حالت طبیعی پیش از بارداری باز خواهد گشت.

با این حال در صورت تشخیص تپش قلب غیرطبیعی در سه ماهه اول بارداری به علت فرآیند رشد و شکل گیری جنین معمولا هیچ گونه داروی شیمیایی برای فرد تجویز نمی شود و در حالت کلی این پزشک معالج است که با توجه به شرایط هر فرد و جنین نسبت به تجویز یا عدم تجویز دارو تصمیم می گیرد.

در برخی موارد در صورت وقوع آریتمی حاد، پزشک تشخیص به استفاده از روش کاردیوورژن برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب می گیرد که این روش در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد.

توصیه ها برای کنترل تپش قلب در دوران بارداری

رژیم غذایی درست داشته باشید: در دوران بارداری با بهره گیری درست از انواع مواد غذایی و تنظیم یک برنامه مناسب تغذیه ای به سلامت خود و جنین کمک کنید و استفاده از غذاهای پرچرب و نوشیدنی های کافئین دار را به حداقب برسانید.

ورزش بدنی سنگین نکنید: اگرچه انجام فعالیت ورزشی در همه حال مفید است اما در دوران بارداری باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرید و از انجام ورزش های سنگین که می تواند به شما و جنین آسیب برساند و افزایش بیش از حد ضربان قلب شود اجتناب کنید و از ورزش های آرامش دهنده ای همچون یوگا کمک بگیرید.

داروی بدون نسخه ممنوع: برخی از داروهای ساده مثل داروهای سرماخوردگی در این دوران می توانند تحریک کننده ضربان قلب باشند به همین خاطر هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

دکتر مرتضی خداپرست زواره

متخصص قلب